sanne rispens

writings

Vogue

Woensdagmiddag werd de eerste Nederlandse Vogue-cover gepresenteerd in het Conservatorium Hotel te Amsterdam: ‘een willekeurige Libelle uit de jaren vijftig met de uitstraling van een natte krant’ was één van de reacties die ik hoorde, hoewel er vanuit modekringen uiteraard veel lof is voor het project van voormalig Glamour-hoofdredacteur Karin Swerink. In het diepste geheim is er gewerkt aan deze eerste editie, die vandaag in de Bijenkorf als ‘collector’s edition’ te koop is, en vanaf morgen in alle winkels zal liggen.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Nu moet ik toegeven dat de cover (‘kuffer’) inderdaad een hoog retro-gehalte heeft: de in snoepjeskleuren getooide up-and-coming modellen Romee Strijd, Ymre Stiekema en Josefien Rodermans roepen associaties op met vroeg werk van modefotograaf Richard Avedon en zijn Hollandse tijdgenoot Paul Huf. Schattig, een beetje truttig en niet bepaald vernieuwend. Wellicht pleit het voor de redactie dat ze niet voor de ‘makkelijke’ weg hebben gekozen een gearriveerd Hollands topmodel als Doutzen Kroes of Lara Stone als covermodel te gebruiken, hoewel die laatste waarschijnlijk in staat was geweest deze keurige bedoening iets meer bite te geven.

Desondanks wil ik me nu eens niet aansluiten bij de cynici: laten we Vogue NL een eerlijke kans geven! Het is  zo makkelijk om altijd maar te roepen dat Nederland geen modeland is, en de gemiddelde Nederlander het stijlgevoel van een Drentse veenboer nooit is ontstegen; ik wéét dat 57 procent van de Nederlandse vrouwen de spijkerbroek het favoriete kledingstuk noemt en dat sartoriale horreurs als de Croc en de Ugg het hier altijd zullen winnen van een knappe stilettohak, maar zijn we niet ook het land van Viktor & Rolf, Eric Frenken en Michael van der Ham – die onlangs op de Londense modeweek hoge ogen gooide met zijn voorjaarscollectie? Karin Swerink mag dan geen Anna dello Russo zijn (de excentrieke editor-in-chief van Vogue Japan), ze heeft dit toch maar mooi van de grond gekregen. Ik geloof in Karin. En ik geloof dat ik, wanneer ik morgen de Nederlandse Vogue opensla, eindelijk eens verrast zal worden met artistieke fotografie, sterke modejournalistiek en interessante interviews.
Ik WIL het geloven.

Verschenen op 21 maart 2012 op hard//hoofd, in de rubriek HardTalk. 

2 reacties op “Vogue

  1. admin
    maart 25, 2012

    Leuke blog zeg! Erg leuke teksten, mooi geschreven en prettig om te lezen!
    Ik moet zeggen dat de Nederlandse Vogue bij mij erg tegenviel, ik vond het persoonlijk niet Vogue-waardig (heb zelf ook iets over de Vogue NL gepost), maar laten we ze nog een kans geven! Wie weet is het volgende nummer wél helemaal te gek.

    • sanneyvonne
      maart 27, 2012

      Dank! Ik heb er alleen nog even doorheen gebladerd, vond de fotografie op het eerste gezicht wat tegenvallen. We blijven hopen…

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht was geplaatst op maart 25, 2012 door in gepubliceerd en getagd als .
