sanne rispens

writings

Freddy Heineken: Don Draper of Don Corleone?

Afgelopen week stapten weer twee Heineken-ontvoerders naar de rechter vanwege de film De Heineken Ontvoering: in oktober trachtte hoofdpiet Willem Holleeder tevergeefs een verbod te bewerkstelligen. Er was echter een man die de film met één telefoontje definitief naar de meest stoffige archiefkast van het Filmmuseum had kunnen verbannen: Freddy Heineken.

Heineken, die in 2002 overleed, was de échte godfather van Nederland. Nadat hij Heineken in Amerika op de kaart had weten te zetten als “het champagne onder de bieren” liet Freddy alle flesjes Amstelbier in New York opkopen, en kregen de winkeleigenaars (onder bedreiging van het spreekwoordelijke paardenhoofd in hun bed) te horen dat ze voortaan Heineken dienden te verkopen.

In de liefde was Freddy al even meedogenloos. Toen zijn maïtresse, actrice Nan Los, met een ander trouwde kende Freddy’s rancune geen grenzen. Haar debuutfilm Twee Druppels Water (1963), die een internationaal succes leek te worden, werd per direct uit de roulatie gehaald. Freddy’s sterrenbeeld was Schorpioen: ‘Ik verschuil me. Wegkruipen, wachten, plotseling te voorschijn komen, steken. Sting, raak.’
Het leidt geen twijfel dat Freddy hetzelfde trucje uit had gehaald wanneer De Heineken Ontvoering – die binnen vier dagen goud werd en inmiddels is verkocht aan Groot-Brittannië (ironisch genoeg door agentschap Bavaria Films) – hem niet had aangestaan.

Op dit moment wordt de vierdelige tv-serie Freddy gefilmd, met Thom Hoffman als Heineken. Volgens regisseur Pim van Hoeve zal de serie “een soort Mad Men” worden, die in tegenstelling tot de recente film meer de focus legt op Heinekens periode in New York in de jaren veertig. Hier ontwikkelde Freddy zijn ijzersterke marketingtalent, én perfectioneerde hij de “maffiapraktijken” waarvan het Heinekenconcern nog regelmatig wordt beschuldigd.

De film en de tv-serie lijken de twee polen van Freddy’s karakter te vertegenwoordigen: een succesvolle charmeur die van een matig Amsterdams biertje een wereldmerk maakte (Freddy), en een rancuneuze despoot die over lijken ging (De Heineken Ontvoering: de filmposter lijkt zelfs een hommage aan The Godfather).

Freddy Heineken blijft een enigma. Don Draper of Don Corleone? Wie het weet mag het zeggen.

 

Verschenen op hard//hoofd als onderdeel van de rubriek hard//talk, 16 november 2011

Eén reactie op “Freddy Heineken: Don Draper of Don Corleone?

  1. Fr
    maart 20, 2013

    Don Corleone… Kom nou…

    Freddy was een geweldige vent. Ik heb hem persoonlijk gekend. Uren kon je boeiende gesprekken met die man hebben, overal en nergens over. Was hij het zat dan was zijn vaste uitspraak “Leuk hè?”

    Dus namens mijn vriend Freddy: Leuk hè?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht is geplaatst op november 16, 2011 door in overig.
%d bloggers op de volgende wijze: