sanne rispens

writings

Anja

Tijdens een ietwat warrige google-sessie (als ik aan het schrijven ben neem ik af en toe even afstand van het betreffende stuk, door middel van 1. mezelf googlen, of 2. iets wazigs googlen, waarschijnlijk de reden dat dit nu mijn desktop is) stuitte ik plotseling op de weblog van Anja Meulenbelt. Ooit schreef ik voor hard//hoofd een Tip over haar boek De Schaamte Voorbij (1976), dat toen ik het als vijftienjarige las veel indruk op me maakte.


Feminisme was iets abstracts voor me, waarschijnlijk omdat ik als keurig VPRO-meisje geen enkele notie had van discriminatie of vrouwenhaat – en dat terwijl ik enorme behoefte had aan iets om me tegen af te zetten. Ik snakte naar een beetje onrecht, maar in de jaren negentig was politiek dermate boring dat ik uiteindelijk niets beters kon verzinnen dan mijn haar blauw verven en Nirvana-teksten op mijn muur kalken, terwijl ik dapper streed tegen het totalitaire regime van de Haarlemse havo. De Schaamte Voorbij deed me beseffen dat vrouwen ooit daadwerkelijk moesten strijden voor de (seksuele) vrijheid die voor mij zo vanzelfsprekend was.
Later zou ik me gaan verdiepen in feministische kunsthistorici, vrouwelijke kunstenaars en me druk maken om hedendaagse vormen van vrouwenhaat, zoals een opgelegd onrealistisch schoonheidsideaal. Feminisme is nog steeds alive and kicking, het heeft alleen een nieuw gezicht gekregen – minder Germaine Greer, meer Kat Banyard.

Maar dat boek was, voor mij, het begin.

Daarom vond ik het erg leuk om te zien dat Anja het stukje heeft gelezen. Ze vind hard//hoofd volgens mij maar een rommeltje en vast niet geëngageerd genoeg:

“Een verbindende lijn kan ik niet echt ontdekken op deze site die al een paar jaar bestaat, anders dan dat het leuk en positief moet zijn. Maar even naar het colofon doorgezoefd: een massa mensen waarvan ik er niet één ken. Jong neem ik aan. En ik ben oud. Dus vond ik het wel leuk om een tip van de redactie tegen te komen: lees De schaamte voorbij. Dan lees je nog eens iets over een periode die voorbij, voorbij en o voorgoed voorbij is. De roemruchte jaren zestig en zeventig.”

Het zal ook wel vreemd zijn om een stuk te lezen waarin jouw boek, dat over jouw leven gaat, een “tijdsdocument” wordt genoemd. In ieder geval hoop ik dat Anja af en toe nog op hard//hoofd kijkt!

Weblog Anja Meulenbelt (gaat verder voornamelijk over de Palestijnse zaak, geloof ik)
Mijn stukje op h//h

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op augustus 23, 2011 door in overig.
