sanne rispens

writings

Dom

Als we het toch hebben over mannen die in recordtijd hun publieke imago om zeep weten te helpen:

"I love Hitler."

John Galliano was sinds 1997 hoofdontwerper van Dior. De afgelopen week kwam naar buiten dat Galliano regelmatig in Parijse café’s beledigende dingen roept over joden (handig in dit verband is dat hij zelf in Le Marais woont, een van oudsher joodse buurt).

In het met een mobiele telefoon gemaakte filmpje dat de Britse Sun te pakken kreeg zien we een ladderzatte Galliano met dubbele tong dingen zeggen als: “I love Hitler,”, en: “You are ugly. Your mothers and forefathers should have been fucking gassed.”

Ik ben zelf nooit zo gecharmeerd geweest van dat hysterische circus dat Galliano altijd neerzette, maar het talent van de man is onmiskenbaar. (Helaas voor hem is een drankprobleem van deze schaal doorgaans ook onmiskenbaar.)
Niemand wist hoe snel ze hun handen van Dior af moesten trekken: Natalie Portman, het gezicht van Dior, ruilde haar Galliano-jurk voor de Oscars in voor een japon van Rodarte, en verklaarde als joodse vrouw niets met Dior van doen te willen hebben. De laatste Dior-show, die plaatsvond enkele dagen na Galliano’s ontslag, was een treurige bedoening zonder celebrity’s op de eerste rij.

Ik vind het lastig om sympathie te voelen voor een bejaard wonderkind. Het enige dat me echt irriteert aan deze situatie is dat ik elke ochtend mijn lievelingsparfum op de toilettafel zie staan – Escale à Portofino van Dior – en dat ik dan die dronken kop van John Galliano voor me zie. Misschien wordt het tijd om over te stappen op Chanel.

Karl "Der Kaiser" Lagerfeld

Of misschien ook niet.

Geef een reactie

Informatie

Dit bericht is geplaatst op maart 5, 2011 door in kijk.
